Jsem členem Výboru pro výstavbu nové ZŠ, který se snažil diskutovat a následně zastupitelům doporučit optimální postup v této věci. V posledních měsících nastal v této věci docela podstatný posun. Před pár týdny jsem proto poslal kolegům z výboru text, který dění v posledních měsících shrnoval, s návrhem, aby byl zveřejněn před zasedáním tak, aby se lidé mohli seznámit se situací. Většina výboru s textem souhlasila s případnými drobnými úpravami. Bohužel, podstatná část výboru, tj. nově zvolení členové (tj. starosta, místostarosta, paní ředitelka a člen Školské rady D. Chadima) k textu ani nedodali připomínky, ani zveřejnění textu nepodpořili (i když ani nezamítli - buď se nevyjádřili vůbec, nebo - po urgencích - pouze ve smyslu "text jsem četl").
Vím, že pár hodin před zastupitelstvem je asi pozdě, ale přesto jsem se nakonec rozhodl zveřejnit text sám za sebe alespoň tady na fóru. Text je proto také v původním znění, bez zapracovaných připomínek:
----------------------------------------------
Příprava na vyhlášení architektonické soutěže na stavbu základní školy v Chýni
Dne 10.3.2014 proběhla schůzka Výboru pro výstavbu nové ZŠ a zastupitelů s panem Milanem Váchou, starostou Psár. Obec Psáry řeší stejný problém jako Chýně - potřebu nové základní školy - ale v jeho řešení již postoupila dále a má za sebou architektonickou soutěž a výběrové řízení na projekt. Psáry se pro svou transparentnost, přehlednost a komunikaci s veřejností při přípravě celé akce doslova proslavily, a proto jsme požádali pana Váchu, aby se s námi podělil o své zkušenosti.
Proceduru, která byla použita v Psárech lze v kostce shrnout takto: Ve spolupráci s odbornou firmou obec vytvořila rámcové zadání pro vyhlášení archtektonické soutěže. Součástí zadání byl i cenový strop na celé dílo. Soutěž byla vyhlášena a nakonec obeslána šedesáti návrhy, z nichž odborná porota vybrala pět nejzajímavějších, které postoupily do druhého kola. Ve druhém kole byl na základě dalšího jednání, které zahrnovalo mj. už i konkrétní rozpočet díla, vybrán vítěz, který získal zároveň právo podle svého vítězného návrhu vypracovat stavební projekt. Celý průběh soutěže byl průběžně zveřejňován (viz. http://www.novaskolapsary.cz/) a veřejnost měla možnost zhlédnout návrhy a vyjádřit se k nim.
Na základě schůzky se starostou Psár proběhla dne 5.5.2014 další schůzka výboru, tentokrát s ing. Kovačevičem, zástupcem firmy Centrum pro středoevropskou architekturu (CCEA), která v Psárech celou architektonickou soutěž organizovala. Ing. Kovačevič nás seznámil s detaily toho, jak by architektonická soutěž mohla probíhat a jaký servis jeho firma poskytuje. Tento servis zahrnuje poradenskou činnost při přípravě zadání, vytvoření podmínek a zajištění formální správnosti vyhlášení soutěže, zajištění odborné komise, rozšíření povědomí o soutěži v odborných kruzích i prezentaci architektonické soutěže směrem k veřejnosti (internetové stránky, výstava). Celková doba od uzavření smlouvy s firmou do ukončení architelktonické soutěže byla v případě Psár cca 10 měsíců.
Celkové náklady na architektonickou soutěž včetně odměn členům poroty a vítězným návrhům by se měly pohybovat do 700000 Kč. To je nemalá částka. Ovšem vezmeme-li v úvahu, že se jedná o jednu ze zásadních staveb v obci, s celkovou cenou pohybující se v mnoha desítkách miliónů Kč, došli jsme k závěru, že jsou to smysluplně investované peníze. Vzhledem ke složitosti celé problematiky považujeme za vyloučené, aby obec celou akci organizovala svépomocí, bez účasti odborné firmy.
Na základě těchto infomací se Výbor rozhodl doporučit zastupitelům, aby schválili kroky vedoucí k vyhlášení architektonické soutěže. Schůzka s ing. Kovačevičem byla jen informační a obec se vůči firmě CCEA k ničemu nezavázala. Nezbytným prvním krokem celé procedury je vyhlášení výběrového řízení na firmu zajišťující organizaci architektonické soutěže. Tento krok by měl být prodiskutován a doufejme že i schválen na nejbližším veřejném zasedání zastupitelstva.
Výbor pro výstavbu nové ZŠ
----------------------------------------------
Na schůzce s ing. Kovačevičem jsem opravdu měl dojem, že navržená cesta má podporu všech členů výboru. Pan starosta dokonce prohlásil, že do čtrnácti dnů chce svolat mimořádné veřejné zasedání, a že by se tam tento postup mohl schválit a akce by se mohla rozjet. Mezitím se mu to zřejmě rozleželo v hlavě natolik, že nejenže mimořádné zasedání nesvolal, ale nenavrhl tento bod ani do řádného zasedání o měsíc později.
Předpokládám, že střet se zítra povede především o to, jestli vyhlásit architektonickou soutěž, která něco stojí a nějakou dobu trvá, nebo rovnou vyhlásit výběrové řízení na realizátora projektu a připravit se o možnost vybírat mezi různými koncepty celé stavby, různými řešeními jak vzhledu, tak především funkce, energetické náročnosti, etapizovatelnosti atd. Argumentů pro i proti je hodně a sem se mi už nevejdou. I tak se bojím, že jsem se tak moc rozepsal, že jen malá část čtenářů dojde až sem. (Těm co došli, tímto děkuji za trpělivost.
