Změna přednosti v ulici Ke skále anketa

Máte nápad, připomínku, dotaz k chodu obce?
Odpovědět

Chcete aby ulice Ke skále zůstala hlavní?

Ano preferuji zachování ke skále jako hlavní ulice
31
70%
Ne chci aby se přednost v ulici Ke skále změnila na přednost zprava
13
30%
 
Celkem hlasů: 44

Uživatelský avatar
Palat
Příspěvky: 356
Registrován: 28 kvě 2010, 20:53

Re: Změna přednosti v ulici Ke skále anketa

Příspěvek od Palat » 11 lis 2012, 13:05

Zaujala mě tu diskuse o tom, jak že rychle lze křižovatku s předností zprava projet, jestli třicet, dvacet, patnáct nebo je třeba skoro úplně zastavit. I řekl jsem si, že si to spočítám, a když už jsem si to spočítal, tak se s vámi o výsledek podělím.
Myšlenka je taková, že v okamžiku, kdy zahlédnu zprava přijíždět auto, musím buď jet dost pomalu, abych stihl dobrzdit, nebo dost rychle, abych stihl projet. Když se na to člověk podívá detailněji, zjistí, že maximální rychlost taková, aby auto stihlo před křižovatkou dobrzdit, závisí na vzdálenosti od křižovatky, koeficientu tření pneumatik s vozovkou (tj. v podstatě jestli je sucho nebo mokro a jak moc máte sjetý vzorek) a na reakční době. Minimální rychlost pro průjezd křižovatky před přijíždějícím autem závisí na vaší vzdálenosti od křižovatky, vzdálenosti přijíždějícího auta od křižovatky, a jeho (průměrné) rychlosti. Celé to pak závisí na geometrii križovatky, tedy šířce silnice, pozici aut v pruzích, tvaru překážky, která brání výhledu, a její vzdálenosti od silnice, rozměrech aut...

Model má tudíž hodně parametrů, ale většinu lze naštěstí docela přesně určit. Jako model křižovatky jsem vzal křížení ulic Ke Skále a Šeříkové, rozměry silnice jsem změřil na http://www.mapy.cz, tvar plotu omezujícího výhled tam lze dobře popsat kružnicí. Krátká rešerše na webu ukazuje, že koeficient tření se pohybuje obvykle mezi 0.35 a 0.7 podle toho, jak je mokro nebo sucho. Reakční dobu řidiče jsem odhadnul na 1s. To je sice proti běžně udávaným reakčním dobám spíše málo, ale počítám s tím, že když jedu do takovéto křižovatky, tak dávám pozor, a odpadá moment překvapení, který tvoří jinak podstatnou část reakční doby.
Nejobtížnější je popasovat se s předpokládanou průměrnou rychlostí přijíždějícího auta. Dala by se vzít povolená třicítka. Ale myslím, že jen blázen by přijížděl do křižovatky, kde má dávat přednost zprava, neměnnou rychlostí 30km/h, obzvlášť z Šeříkové, ze které musí odbočovat. Tuto variantu jsem tedy vzal jako variantu “blázen”. Varianta normální řidič počítá s průměrnou (!) rychlostí přibližování 15km/h.

A teď k výsledkům. Jsou shrnuty v přiložených grafech, vyhotovených ve čtyřech variantách: normální řidič/sucho, normální řidič/mokro, blázen/sucho, blázen/mokro. Jak grafy číst? Na horizontální ose je vzdálenost od středu křižovatky, na vertikální je rychlost. Oranžová křivka ukazuje maximální rychlost, při které lze v okamžiku zahlédnutí auta bezpečně dobrzdit. Modrá křivka ukazuje minimální rychlost, kterou je nutné mít, abyste v okamžiku zahlédnutí přijíždějícího auta mohli bezpečně projet. Pro bezpečný průjezd je nutné, abyste v každém bodě přibližování ke křižovatce měli rychlost buď pod oranžovou křivkou, nebo nad modrou. Bod, kde se křivky protínají, určuje vzdálenost od křižovatky, kde je třeba mít nejnižší rychlost, a hodnotu této rychlosti.

Vezmu-li první graf (normální řidič/sucho), znamená to: přibližuji se ke křižovatce (pochopitelně pouze povolenou rychlostí 30km/h, protože jsem slušný řidič), a ve vzdálenosti 20m před křižovatkou začínám přibržďovat, až ve vzdálenosti 12,5m před křižovatkou zbrzdím na cca 21km/h. Pokud v tu chvíli žádné auto nevidím, můžu pustit brzdu a začít zrychlovat, protože vím, že už křižovatku stihnu projet, i kdyby se nějaké auto objevilo.

Model tedy dává tuto odpověď na otázku, na jakou rychlost je třeba zbrzdit: pokud jsou dobré podmínky a nepředpokládáte, že se zprava přiřítí šílenec, kterému je všechno jedno, je třeba zbrzdit na cca 20km/h. Za mokra “povolená” rychlost klesá na cca 16km/h, a když budete navíc počítat s bláznem zprava, jste na 13km/h.

Tolik tedy suchá řeč čísel. Samozřejmě nepředpokládám, že v realitě budu odměřovat, jak daleko jsem od křižovatky a koukat na tachák, kolik můžu jet. Jde jen o model, který ukazuje, jaké jsou fyzické (a fyzikální) limity, do kterých se řidič musí vejít. Kdyby měl někdo zájem, samozřejmě milerád poskytnu excelovský soubor se všemi vzorci, kam si můžete zanést svoje vlastní parametry křižovatky a další údaje, a namodelovat si vlastní průjezd.
Přílohy
prujezd_krizovatkou.jpg
prujezd_krizovatkou.jpg (85.39 KiB) Zobrazeno 1788 x

Uživatelský avatar
kryglik
Příspěvky: 1377
Registrován: 26 dub 2006, 08:50
Bydliště: Za Ovcinem
Kontaktovat uživatele:

Re: Změna přednosti v ulici Ke skále anketa

Příspěvek od kryglik » 11 lis 2012, 15:31

Palat píše:Zaujala mě tu diskuse o tom, jak že rychle lze křižovatku s předností zprava projet, jestli třicet, dvacet, patnáct nebo je třeba skoro úplně zastavit. I řekl jsem si, že si to spočítám, a když už jsem si to spočítal, tak se s vámi o výsledek podělím.

...
Pekne :)
Rekl bych, ze tech 10-15km/h je u teto krizovatky realne. Ten vyhled tam je, ale osobne radeji pocitam vzdy s blaznem.

Nicmene horsi je situace napr. u krizovatky u tocny, kde je to uz na zastaveni, jinak je to ruska ruleta (-:


Stejne si porad myslim, ze zavedeni prednosti zprava dopravni situaci vyrazne zhorsilo. Cestovani ulici Ke Skale je nyni vyrazne nebezpecnejsi nez to bylo pred zavedenim prednosti. A stejne to rychlost (tam kde hlavne melo) nevyreslo.

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 16 hostů