No, Batáto, dík za pochvalu a podporu, ale já to tak ostře nevidím. Mě tedy nenapadlo předtím, než jsem se nastěhoval do Chýně, ověřovat, jestli mi poteče voda, takže nezazlívám ani nově přistěhovalým, že si to neověřili a že jsou teď mírně řečeno rozladění. Stejně tak chápu, že "starousedlíci", ať už ti opravdoví, nebo ti ze starších vln výstavby, mají vztek, že jim nová výstavba "krade" tu "jejich" starou dobrou Chýni. A dotřetice chápu i to, že ne každý má čas studovat, kdo co rozhodl před deseti lety, jaké jsou záhyby a temná zákoutí stavebního zákona nebo jaké fígle použili developeři, aby obešli to či ono omezení. Snažím se tedy alespoň vysvětlovat ta základní fakta. Ale všechno je za ta léta tak zamotané, že mám občas pocit, že se v tom už taky ztrácím.
Nevadí mi kritika, chápu i rozhořčení, pokud to zůstává v mezích slušnosti. Co mi ovšem velmi vadí, jsou borci, kteří vědí hned a jasně, co se mělo udělat a kdo je ten blbec, který to či ono nedělá a má dělat. Přičemž se u těch nějvětších křiklounů obvykle ukáže, že nemají ani základní informace o situaci. A bohužel, ti si obvykle nenechají ani nic vysvětlit. Aby nevznikla mýlka, tím nemám na mysli nikoho z diskutujících v tomto vlákně, takoví experti se projevují rádi na Facebooku, nebo třeba volají starostce v sobotu večer v osm, vyhrožují jí policií, pokud okamžitě nepřistaví cisternu, a křičí na ni, že tedy v tom roce 2011 tu výstavbu neměla povolovat (toho jsem byl osobně svědkem minulý týden).
Spíš by obec měla cílit na developery. Chceš tady masivně stavěk ok - postav školku, vodojem atd. Nebo vybírat od nich více peněz, aby poté mohlo toto být financováno.
Ano, tohle je právě jedna ze zásadních chyb, které se tu staly. Obec měla na developery páku, dokud nebyla vydána územní rozhodnutí. Do té doby bylo možné uzavírat plánovací smlouvy a vybojovat si i rozumné finanční plnění nebo výstavbu infrastruktury. Po vydání územního rozhodnutí už byl manévrovací prostor obce velmi zmenšený, téměř nulový. Bohužel, k uzavření plánovacích smluv buď nedošlo, nebo byly pro obec extrémně nevýhodné, plnění ze strany developera bylo minimální a ještě byly vlastně nevymahatelné.
V posledních letech se i tohle povedlo alespoň částečně napravit a vztahy s většinou developerů bych označil za více méně korektní. Podařilo se získat od developerů vzhledem k okolnostem celkem slušné finanční i nefinanční plnění. (Tedy ono samo se to nepodařilo, někdo to musel vybojovat, že ano...). Ale vzhledem k tomu, kolik věcí tím bylo a je třeba pokrýt (např. pozemek pro vodojem, pozemky pro školku a řada dalších) těch přímých finančních prostředků zatím zas tolik nezbývá. Navíc to samozřejmě neplatí zpětně, takže ty prostředky teprve budou pomalu přitékat, jak se dokončují nové etapy výstavby. Ale i tak je to podstatně lepší než to bylo a ty prostředky budou použity na spolufinancování stavby vodojemu, případně intenzifikaci čističky a další nutné investice do infrastruktury v obci.
Dalo by se donekonečna diskutovat o tom, jestli bylo možné vyjednat ještě lepší podmínky nebo jestli nebylo možné nějakými opatřeními části nové výstavby zabránit nebo ji zdržet. Bylo to a je to věčné balancování na hraně mezi maximálním ziskem pro obec na jedné straně a hrozbou soudních tahanic kvůli maření investice s pravděpodobnou prohrou a milionovými pokutami na druhé straně.