Chýně je obec, vesnice chcete-li. To slovo ukrývá mnohá specifika a já se obávám, že mnoho z nás již zapomnělo, že žijeme na vesnici. Ano, jsme jen pár minut od hlavního města, ale právě proto CHCI ZACHOVAT RÁZ VESNICE. Nechci satelit a nechci, aby se Chýně podobala přeplněným vesnicím okolo Říčan, kde dopravní situace mnohdy připomíná parkoviště . Proto se do Chýně mnozí z nás přistěhovali, z města do vesnice.
Toto téma mohlo být aktuální zhruba před 10 lety. Dnes Chýně, ať chceme nebo ne, již satelitem je a obyvatelstvo v nových lokalitách tvoří 70-75% celkové populace. Jedinou volbou v tuto chvíli je, zda se budeme snažit o budování moderní a funkční obce a poučíme se při tom z Vámi zmiňovaného okolí Říčan nebo zda se nepoučíme.
V pátek 29.srpna byla podána žádost/registrace o dotaci do Fondu rozvoje kapacit mateřských a základních škol v oblasti školství. Díky obrovské intervenci Výboru pro výstavbu nové školy a intervenci některých politických subjektů byla podána chaoticky a nekoncepčně na základě usnesení zastupitelstva obce ze dne 25.8.2014.
- Na zastupitelstvu dne 25.8.2014 nebyl vznesen žádný protinávrh usnesení k předloženému návrhu výboru. To znamenalo, že se buď odhlasuje návrh Výboru, nebo nebude nic. Ani na opakovanou výzvu p. Jelínka nikdo ze zastupitelů protinávrh nepodal.
- Chaos byl pouze na straně vedení obce. Já jsem osobně byla na obecním úřadě ohledně této žádosti již 2. 7. 2014, 9. 7. 2014 a 19. 7. 2014, zároveň jsem posílala email a žádala o možnost účasti na pracovních poradách zastupitelů v půli července i 5. 8. 2014. To vše zcela bez odezvy. V mezidobí jsem napsala žádost a další doprovodné dokumenty do stavu cca 80% připravenosti k podání. Tyto dokumenty pak posloužily jako podklad pro podání žádosti. Pokud vím, nic jiného obec připravené neměla.
Je dost možné, že nakonec očekávaný verdikt nebude nijak přívětivý, protože žádost je roztříštěná, nekonkrétní- jak by také mohla být?
Text žádosti tak, jak jsem jej předala firmě EC Consulting (vybrané panem starostou) k dopracování, je k dispozici zde
http://www.eso-chyne.cz/ke-stazeni. Dále byl připraven doprovodný dokument Koncepce rozvoje školství v Chýni – ke stažení zde
http://www.eso-chyne.cz/ke-stazeni. Nechť každý zhodnotí, jak kvalitní nebo nekvalitní ten dokument je. Opakuji, že pokud vím, k 25. 8. 2014 neměla obec žádný vlastní dokument, který by mohla podat. Jak by asi vypadal, kdyby byl napsán během těch čtyř dní, které zbývaly do termínu podání žádosti?
Copak někdo má konkrétní představu o nové škole?
První představa o nové škole byla definována již v roce 2009 při zadání urbanistické studie. Ze stejných podkladů jen s rozdílným umístěním a s přidáním velkého fotbalového hřiště vycházela i studie z roku 2011. Výbor pro výstavbu nové školy předal výstupy vedení obce v únoru 2014. Od té doby se čeká na vyhlášení architektonické soutěže, jejímž cílem je právě vytvořit o nové škole zcela konkrétní představu, včetně energetické náročnosti atd.
Ví někdo, jaké budou energetické náklady? Ví někdo, kolik budeme skutečně potřebovat tříd? Ví někdo, kdo a za jakých podmínek zde bude naše děti učit a v jaké kvalitě?
Zde se úplně stejně můžeme ptát: Ví někdo, jaké budou skutečné náklady rekonstrukce Hlavní 21? Ví někdo, jaké budou provozní a energetické náklady této budovy? Ví někdo, jak dlouho by kapacita ZŠ v Hlavní 21 stačila, než by bylo potřeba zase rychle někde přilepit další třídu?
Na zastupitelstvu v červnu i na dalších dvou v srpnu starosta ani nikdo jiný zainteresovaný nebyl schopen odpovědět na otázky kolem nákladů objektu Hlavní 21. Přesto tuto variantu vedení obce i Vy prosazujete. Na novou školu existuje alespoň základní studie a především je to už od roku 2009 dlouhodobý záměr obce.
Ví někdo, jak dlouho potrvá nová výstavba developerů?
Existují plánovací smlouvy s developery, webové stránky developerů s konkrétními informacemi i informace z jednání starosty podávané na zastupitelstvu. Jistě neví nikdo nikdy nic, ale seriózní predikce možná je.
Kdyby žádost o dotaci ( viz výše) byla podána na Hlavní 21, byla by čitelná a srozumitelná. Korespondovala by se současným stavem a současnými akutními potřebami, potřebou asi 50 míst pro školku a navýšením kapacity na prvním stupni ZŠ. Mohli bychom si všichni „oddychnout“ a soustředit se na seriozní analýzu potřeb rozvoje školství v obci, a v návaznosti na blízkém okolí realizovat školu tak velkou, jak obec Chýně zvládne financovat při její výstavbě, tak velkou, jak obec Chýně zvládne udržet v provozu a tak velkou, jak bude skutečná potřeba, kterou ukáže čas…
Analýzy potřeb a úvahy o nové škole tu probíhají už šest let. Za tu dobu se do školy investovalo mnoho miliónů jak z dotací, tak z obecních peněz, ale k dlouhodobému řešení jsme se neposunuli ani o píď. Hlavní problém vidím ve Vašem návrhu reagovat pouze na „akutní“ potřeby. Pokud se budeme soustředit jen na akutní potřeby, obec se nikdy nebude rozvíjet s dlouhodobější vizí a s efektivní koncepcí, ale bude to pořád jenom “záplatování“.
Kdyby byla žádost podána na Hlavní 21, mohl být celý tento objekt financován penězi z dotace, rekonstrukce, kompletní vybavení učeben a zázemí, úprava zahrady, prostě vše potřebné. Obec by to kromě koupě nestálo nic. Obec by se nijak zásadně nezadlužila( povinná spoluúčast by totiž byla právě koupě nemovitosti) a přitom získala obrovský potenciál. Za cenu 10 let udržitelnosti to stálo k seriozní úvaze.
V příloze přikládám návrhy využití prostoru v objektu Hlavní 21 předložené na zastupitelstvu 13.8 (omlouvám se za kvalitu – je to jen vyfocené na mobil). Co je koncepčního na provozu dvou budov ZŠ místo jedné, na provozu dvou budov MŠ místo jedné, na roztříštěnosti zázemí, na umístění až 3 tříd pro celkem 72 žáků na patře s chodbou 20m2 a se dvěma záchody pro kluky a holky? Vždyť ty děti by musely chodit na chodbu v turnusech, protože najednou by se tam nevešly!
Dle Vaší představy by nová škola měla být za 10 let – po skončení doby udržitelnosti Hlavní 21. Ale z čeho ji za deset let budeme financovat, když dotační tituly končí jeden v roce 2017 a další do roku 2020?
I tabulka obsazenosti jednotlivých ročníků kopíruje velmi podobný model- minimálně 8 let potrvá, než bude dost chýňských školáků pro 2.stupeň. Tato čísla nejde jen tak přehlížet, jednoduše si je dejte do souvislostí.
O termínu osmi let se dá pochybovat, ale i kdyby, tak je to z pohledu obce krátká doba. Nová škola tu bude, když všechno dobře půjde, v roce 2018, tj. za čtyři roky. S problémem počáteční naplněnosti se bude potýkat každá nová škola a každá jej musí nějak vyřešit. Obsazenost tříd také souvisí nejen s aktuálním množstvím dětí v ročníku, ale i se zájmem rodičů o školu. Obec jako zřizovatel se musí zasadit o pozitivní jméno školy a plně školu podporovat.
Je nutno trvat na tom, že zde není žádná jasná koncepce - Výbor pro výstavbu nové školy „honil“ vše potřebné posledních 14 dní, a co dělali ten rok a půl ?
Ani stokrát opakovaná lež se v tomto případě nestane pravdou. Tvrzení, že Výbor byl aktivní až posledních 14 dní, prostě není pravdivé – viz výše a také níže.
I oni přiznávají na poslední chvíli, že prioritou je první stupeň, ale my nabízíme řešení- koncepční řešení v řádech měsíců, Výbor pro výstavbu nové školy navrhuje řešení v řádu několika let. Navíc nemají žádné finanční plány na provozování žádného nového objektu, který slibují vybudovat.
Trvám na tom, že Vámi navrhované řešení koncepční není, a jeho realizace v řádu měsíců je také s otazníkem – vždyť zatím není ani podána žádost o dotaci na rekonstrukci, a jen přidělení dotace zabere několik měsíců.
1. Byla zde platná projektová dokumentace na přístavbu MŠ. Kde stojí tato MŠ ? Proč už to dávno není ? Proč za starostovaní pana Fouska obec nedosáhla na dotaci na rekonstrukci MŠ a nakonec musela vše platit z obecních peněz ?
Ano, pan Fousek se alespoň snažil žádost předložit, i když udělal v procesu chybu. Současný starosta a místostarosta měli tuto možnost ne jednou, ale dokonce třikrát – dvakrát na Středočeský kraj a jednou na MŠMT. Ani jednou žádost nepředložili a naposledy místo žádosti o dostavbu mateřské školy dali v oblasti školství přednost (nakonec neúspěšné) žádosti na fotbalové hřiště.
4. Projekt na revitalizaci centra obce.Proč se nechal propadnout ? Proč zde dodnes nemáme důstojné centrum obce ?[/quote]
Projekt propadlý není, musí se rozpracovat do fáze prováděcí dokumentace stejně jako za paní Kovářové a pana Fouska. Za paní Kovářové byl připraven a získána dotace na první etapu, za pana Fouska byla realizována první etapa a připravena realizační a prováděcí část. Druhá etapa se mohla rozjet na podzim 2012. Proč se to nestalo, se můžete zeptat současného vedení, které mělo již 2x možnost předložit žádost o pokračování na Státní Fond Dopravní Infrastruktury a které termíny a výzvy k předložení ignorovalo.
5. Developeři. Proč toho času pan starosta Fousek podepsal natolik pro obec nevýhodnou smlouvu s Embaladorem ?
Zdá se, že chcete svou předvolební kampaň postavit na vytahování dávných a ještě dávnějších kostlivců. Ano, máte pravdu, smlouva by mohla být výhodnější. Upozorňuji jen, že v době podpisu smlouvy byl pan Novotný místostarostou, od roku 2009 byl členem skupiny pro jednání s investory a podepsání smlouvy s Embaladorem podporoval. Můžete se ho také zeptat, proč letos podepsal podobně nevýhodnou, ne-li ještě nevýhodnější smlouvu s firmou Bemett ...
6. Architektonická soutěž.Proč musí obec jít touto cestou ? Snažil se někdo najít jiný způsob a porovnat náklady, časovou náročnost apod. ?
Od roku listopadu 2012 do léta 2013 diskutoval Výbor pro novou školu různé varianty a vyhodnocoval jejich dopad na obec. Se závěry a s argumenty pro zorganizování architektonické soutěže bylo zastupitelstvo seznámeno. Od svého založení v roce 2012 prezentoval Výbor své výstupy téměř na všech veřejných zasedáních zastupitelstva.
7. Okolní školství.Slýchám hrozby o naplnění a nepřijímání žáků. Vedl někdo diskuzi s okolními obcemi, městy ? Je zde nějaký výstup z těchto jednání ? Víme nějaké konkrétní závěry nebo se jen domníváme ?
Ano, diskuzi jsme vedli s Hostivicemi i s Rudnou a to opakovaně. Podle Rudné Chýně nepatří pod její školský obvod a toto stanovisko sdílí i Středočeský kraj. Podle Hostivice není její kapacita brát děti na první stupeň dostatečná a druhý se bude odvíjet od počtu žáků odcházejících na jiné školy. Neformálně oba ředitelé škol v Rudné i Hostivici varují, že v brzké době nebudou schopni chýňské děti přijímat vůbec.
A takto bych mohla pokračovat. Podívejte se, kam to směřuje… ?
Ano, máte pravdu, současné dění nikam nesměřuje. Nemá vizi, koncepci, podklady ... Řeší jen ty akutní potřeby.
Ovšem jsou tady věci, o kterých se vůbec nemluví a troufám si říct, že jsou přinejmenším stejně důležité. Navíc velké finanční sousto může obec přivést do nemalých nesnází.
-funkční dešťová kanalizace-vybudování točny pro autobus-další vybudování kanalizace-chodníky nejen centrem obce-pitná voda bez výpadků-hospodárné využívání obecního majetku-pošta-aukce energií pro obec-lékaři- občanská vybavenost….
Opět se mýlíte - „mluví se“ a přemýšlí i o jiných věcech. Za naše sdružení ESO Chýně viz program (
http://www.eso-chyne.cz/program). Tyto věci jsou velmi důležité, ale v tuto chvíli nejsou „přinejmenším stejně důležité“ jako školství. Kvalitní škola je srdcem každé dobře fungující obce. Teď máme unikátní příležitost takovou školu vybudovat. Budeme-li si klást pouze malé, snadno a rychle dosažitelné cíle řešící současné problémy, nebude v Chýni takové srdce nikdy a Chýně bude všechno, jen ne moderní.
Co říci závěrem? Je pravděpodobné, že se po volbách budeme setkávat v zastupitelstvu a že bude naším společným úkolem snažit se o rozvoj Chýně a spokojenost lidí v Chýni. Je normální a v pořádku mít na věci odlišný názor a je to dokonce užitečné při hledání nejlepšího řešení. Velmi bych ocenila, kdyby se v rámci předvolebního boje neprezentovaly evidentní nepravdy - at už vědomě nebo jen opakováním něčeho, co není dostatečně ověřené. Udělejme z předvolebního boje souboj vizí, koncepcí a názorů, souboj kompetentnosti a kvalifikovanosti kandidátů.